Ontdek het park
Plan je bezoek
Parkagenda
Organisatie

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over je bezoek aan de Orchideeën Hoeve? Hier vind je een overzicht met veelgestelde vragen en de daarbij horende antwoorden. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Corona-maatregelen

Een bezoek aan de Orchideeën Hoeve zal er iets anders uitzien dan normaal, maar ons park is zodanig uitgestrekt (25.000 m2) dat er voldoende ruimte is om op je gemak te kunnen genieten van alle bloemen, planten en dieren. Om een bezoek veilig en verantwoord te laten verlopen volgen wij de richtlijnen van het RIVM en hanteren wij diverse veiligheidsmaatregelen. Hierbij gelden de drie kernwaarden uit het protocol ‘Veilig Samen Uit’:

1. Houd 1,5 meter afstand van andere huishoudens en medewerkers
Wij laten minder bezoekers in ons park toe, zodat iedereen de ruimte heeft om te kunnen genieten van zijn dagje uit. De looproute in ons park is aangepast naar eenrichtingsverkeer. Een medewerker bij de ingang zorgt ervoor dat er voldoende afstand komt tussen jou en andere bezoekers. Het kan dus voorkomen dat je na jouw starttijd even moet wachten in onze ruime wachtruimte voordat je het park mag betreden. 

2. Extra hygiënemaatregelen
In ons park zijn twintig desinfectiepunten geplaatst, waaronder bij de horeca-punten, de volière van de Lorituin en de toiletten. Contactpunten worden vaker schoongemaakt en waar nodig is plexiglas geplaatst tussen jou en onze medewerkers.

3. Voldoende en heldere informatie
Als bezoeker speel je een zeer belangrijke rol in een veilig dagje uit. Lees de informatie op onze website en de informatieborden in het park goed door en volg onze veiligheidsmaatregelen op. Onze medewerkers worden continu getraind om een veilige omgeving te creëren voor onze bezoekers, dieren en collega’s. Op diverse punten in het park zullen zij aanwijzingen geven om jouw bezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Wij laten minder bezoekers toe dan normaal. Daarom dien je jouw bezoek vooraf via onze website te reserveren. Klik hier om jouw tickets met starttijd te bestellen. Lukt het jou niet om tickets te bestellen? Neem dan contact op met onze receptie via tel: 0527-202875. Onze receptiemedewerkers helpen jou graag! Let op: tickets zijn niet meer verkrijgbaar aan de kassa.

Bij het aanschaffen of reserveren van een bezoekdatum dien je een starttijd te reserveren. Deze starttijd geldt voor het lopen van de route door het park. Zo kunnen wij het bezoek goed reguleren en kun jij genieten van een heerlijk en ontspannen dagje uit. Er geldt geen limiet voor jouw bezoekduur. Houd je echter aan de eenrichtingsroute en volg de aanwijzingen van onze medewerkers op.

Iedere bezoeker dient vooraf zijn bezoek een starttijd te reserveren. Indien je al een geldig entreebewijs hebt zoals een vrijkaart, cadeaubon of een reeds gekocht ticket, dan kun je gratis een ticket met starttijd reserveren in ons ticketsysteem. Neem zowel jouw ticket met starttijd als jouw geldige entreebewijs mee en toon beide tickets bij de kassa.

Het Mangrovebos Speelparadijs is geopend, maar er wordt een beperkt aantal kinderen en ouders toegelaten in het speelgedeelte. Daarom kan er een wachttijd zijn. Onze medewerkers in de speeltuin zullen er echter voor zorgen dat ieder kind kan spelen.

Vanaf 1 juni zijn het serrerestaurant, bistro ‘De Sakura’ en het buitenterras weer geopend. De zitgelegenheid is aangepast. 

 

Ons ruime buitenterras en de binnen zitgelegenheid in ons restaurant is momenteel aangepast conform de richtlijnen van het RIVM. Wij werken met een zelfbedienings- en afhaalconcept. Het is helaas niet mogelijk om hiervoor vooraf te reserveren, omdat wij zoveel mogelijk parkbezoekers de kans willen bieden om iets te kunnen eten en/of drinken. Bij de horecakassa’s wordt aangegeven hoeveel horecaplaatsen er nog vrij zijn. Zijn alle binnenplekken vergeven? Dan kun je de producten meenemen als Take Away naar ons ruime buitenterras of – als je in het bezit bent van een geldig entreebewijs - naar een zitje of bankje in het park.

Onze toiletten zijn aangepast en te gebruiken. Er gelden strikte hygiënemaatregelen. Volg de aanwijzingen van ons personeel op.

Om aan de richtlijnen van het RIVM te voldoen zijn enkele faciliteiten gesloten of aangepast:

  • De looproute in het park is aangepast naar eenrichting.
  • Het restaurant, bistro 'De Sakura' en het buitenterras zijn weer geopend. De zitgelegenheid is tijdelijk aangepast conform de richtlijnen van het RIVM. 
  • Het Jungletheater is vanaf 1 juli weer geopend. De zitgelegenheid is aangepast. 

Je bent van harte welkom om te komen shoppen in onze winkel. Hiervoor hoef je geen ticket te reserveren met starttijd, tenzij je natuurlijk ook het park wilt bezoeken. Onze winkel is gratis toegankelijk. Wij hanteren voor de veiligheid een maximum aantal bezoekers. Daarom is winkelen met een mandje verplicht. Alleen samen kunnen wij zorgen voor een veilige winkelomgeving. Neem daarom de volgende veiligheidsmaatregelen in acht:

1. Houd 1,5 meter afstand tot medewerkers en andere bezoekers
2. Winkel met een winkelmandje of winkelwagentje
3. Maak gebruik van de desinfecteerpunten in onze winkel
4. Volg de aangepaste looproute en wacht bij de aangegeven wachtlijnen.
5. Betaal zo veel mogelijk contactloos of met pin

Vanaf 1 juni mag de Orchideeën Hoeve weer groepen ontvangen. Conform de richtlijnen van het RIVM mag de groep tot en met 30 juni 2020 niet groter zijn dan 30 personen. Dit aantal is inclusief kinderen. Ook groepen dienen rekening te houden met de 1,5 meter-regel. Indien je de Orchideeën Hoeve wilt bezoeken met meerdere families/vrienden, woonachtig op verschillende adressen, dien je dus 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Deze 1,5 meter afstand geldt zowel tijdens het bezoek van ons park als in ons restaurant.

Wij vinden het erg vervelend dat wij tijdens de Coronasluiting onze vaste bezoekers niet konden verwelkomen. Ter compensatie bieden wij onze jaarkaarthouders daarom een gratis verlenging aan van de jaarkaart. De verlengingsperiode staat gelijk aan het aantal dagen dat wij gesloten waren en jouw jaarkaart geldig is. Iedere jaarkaarthouder heeft van ons een e-mail ontvangen met daarin uitleg over de verlengingsregeling. Heb je geen e-mail ontvangen? Neem dan contact op met onze receptie via tel: 0527-202875 of info@orchideeenhoeve.nl. 

Controleer de geldigheid van jouw jaarkaart.

Wij kijken er enorm naar uit om onze jaarkaarthouders weer te ontvangen. Zomaar even binnenlopen kan op dit moment helaas niet. Ook jaarkaarthouders moeten een ticket met starttijd reserveren, omdat wij per dag een maximum aantal bezoekers toelaten. Alleen op deze manier kunnen wij het park weer openen volgens de RIVM-richtlijnen. Uiteraard is een ticket met starttijd gratis te reserveren, indien je een geldige jaarkaart hebt. Neem zowel je jaarkaart als je ticket met starttijd mee en toon beide tickets bij de kassa. Let op: iedere bezoeker dient een ticket met starttijd te reserveren. Dus ook voor kinderen van 0 t/m 2 jaar dien je een ticket te reserveren in ons systeem.

Heb je een ticket waarvan de geldigheid verloopt tussen 13 maart en 11 juli 2020? De looptijd van deze entreebewijzen wordt automatisch verlengd t/m zondag 12 juli 2020. Dit geldt ook voor cadeaubonnen en vrijkaarten. Hiervoor is het niet nodig om contact op te nemen. De verlenging vindt automatisch plaats. Let op: iedere bezoeker dient nog wel een ticket met starttijd te reserveren.

Het park

Honden zijn van harte welkom in de Orchideeën Hoeve, mits je de hond van tevoren goed uitlaat bij het parkeerterrein en in ons park aangelijnd houdt. In de volière van de Lorituin zijn honden niet toegestaan. Er is een speciale route buiten de volière om. Ook in ons restaurant is jouw hond van harte welkom. In verband met hygiëneregels verzoeken wij jou echter vriendelijk om niet met de hond door het zelfbedieningsbuffet te lopen.

Wij zijn het gehele jaar elke dag geopend, behalve op nieuwjaarsdag. Van maandag tot en met zaterdag zijn wij geopend van 09:00 tot 18:00 uur, op zondagen van 10:00 tot 18:00 uur. Tijdens feestdagen gelden afwijkende openingstijden. Bekijk het overzicht.  

Ja, de Orchideeën Hoeve is geheel overdekt. Het park, het restaurant en de winkel bevinden zich onder één dak. Wat de weersomstandigheden ook zijn, bij ons is het dus altijd goed vertoeven!

Ja, de Orchideeën Hoeve beschikt over gratis wifi. Het wifiwachtwoord kun je aanvragen bij de receptie.

In de centrale hal en de 'Zwevende' Bloementuin is een ruimte ingericht voor babyverzorging. De ruimte in de hal kan ook gebruikt worden om te kolven of voeden. De sleutel is verkrijgbaar bij onze receptie.

Bij de ingang van het park ontvang je bij de kassa een gratis plattegrond van ons park. Bekijk de plattegrond hier alvast online.

Nee, in ons gehele park geldt een rookverbod. Ons park beschikt niet over een rookruimte. Je kunt voor de ingang van de Orchideeën Hoeve overdekt roken.

Ja, de winkel en het serre-restaurant van de Orchideeën Hoeve zijn gratis toegankelijk.

Mindervaliden

Ook als je bent aangewezen op een rolstoel, scootmobiel of rollator zijn er volop mogelijkheden om de Orchideeën Hoeve te ontdekken. De hoofdroute door ons park, aangegeven op onze plattegrond, is geheel rolstoeltoegankelijk en drempelloos. Houd er als begeleider rekening mee dat er in enkele paden avontuurlijke elementen zijn aangebracht. Hierbij kun je denken aan klinkerpaden en heuvels. Ons park beschikt over invalidentoiletten en er zijn meerdere parkeerplaatsen voor mindervalide bezoekers.

De Orchideeën Hoeve beschikt over een beperkt aantal rolstoelen die kosteloos door onze mindervalide bezoekers kunnen worden gebruikt. Je kunt voorafgaand aan het bezoek een rolstoel reserveren via 0527 – 20 28 75 of info@orchideeenhoeve.nl.

Voor groepen vanaf 10 personen hanteert de Orchideeën Hoeve speciale tarieven voor (rolstoel)begeleiders. Vraag de prijzen aan via onze receptie via tel: 0527-202875 of info@orchideeenhoeve.nl.

Eten & drinken

Het consumeren van meegebrachte etenswaren is in de gehele Orchideeën Hoeve niet toegestaan.

In ons sfeervolle serre-restaurant en bij bistro de 'Sakura' in de ‘Zwevende’ Bloementuin kun je eten en/of drinken bestellen. De zitgelegenheid is tijdelijk aangepast conform de richtlijnen van het RIVM. In enkele tuinen zijn snoep- en drinkautomaten te vinden. Het consumeren van meegebrachte etenswaren is in de Orchideeën Hoeve niet toegestaan.

Parkeren & openbaar vervoer

De Orchideeën Hoeve beschikt over een eigen parkeerterrein. Parkeren op ons terrein is gratis.

Het dichtstbijzijnde treinstation is station Steenwijk. Vanuit daar kun je buslijn 76 richting Marknesse nemen en voor de Orchideeën Hoeve uitstappen. In het weekend is de Orchideeën Hoeve niet bereikbaar met het openbaar vervoer. Bekijk jouw openbaar reisadvies op maat op onze routeplanner of neem telefonisch contact op met 0900 – 9292 (€ 0,70 p/m).

Rechts van de ingang bevindt zich een oplaadpunt voor elektrische fietsen. Wij hebben geen oplaadpunt voor elektrische auto’s.

Tickets

Nee, e-tickets hoeven niet geprint te worden. E-tickets kunnen ook op een smartphone/tablet gescand worden. De streepjescode moet duidelijk zichtbaar zijn voor de kassamedewerker om het ticket te kunnen scannen.

Kinderen tot en met twee jaar hebben gratis toegang tot de Orchideeën Hoeve. Bekijk onze entreeprijzenpagina voor de actuele entreeprijzen.

Bezoekers van 65 jaar of ouder krijgen een euro korting op de reguliere entreeprijs voor volwassenen.

Ja, bij de Orchideeën Hoeve is het mogelijk om de betaling te voldoen met de nieuwe VVV Cadeaukaart en de VVV Cadeaubon. De cadeaukaarten zijn in ons gehele park (restaurant, winkel en toegang tuinen) te besteden.

Abonnement

Abonnementen zijn verkrijgbaar bij onze receptie. Er wordt ter plaatse een foto gemaakt door onze receptiemedewerker. Je hoeft dus geen pasfoto mee te nemen.

Een abonnement van de Orchideeën Hoeve is een jaar geldig vanaf de aanschafdatum.

De abonnementen van de Orchideeën Hoeve zijn persoonsgebonden en dus niet overdraagbaar. Op elk pasje staat een foto van de abonnementhouder.

Groepen

Ja, dat is mogelijk. Bekijk onze groepsarrangementen (vanaf tien personen) of vraag hier onze groepsbrochure gratis aan. Uiteraard is het ook mogelijk om een op maat gemaakt arrangement te bespreken. Neem hiervoor contact met ons op via 0527 – 20 28 75. Het is noodzakelijk om groepsarrangementen vooraf te reserveren.

Indien je gebruik wil maken van een groepsarrangement, combinatietrip, kinderfeestje of schoolreisje, dan dien je vooraf een reservering te maken via info@orchideeenhoeve.nl of 0527-202875. Let op: groepsticket en -arrangementen dienen in één keer afgerekend te worden.

Voor groepen vanaf 10 volwassenen hanteren wij speciale groepstarieven. De korting is afhankelijk van het aantal personen. Bekijk hier de actuele prijzen.

Fotografie

Natuurlijk mag je in de Orchideeën Hoeve hobbymatig fotograferen. In de Orchideeën Hoeve is het toegestaan om foto- en filmopnames te maken voor privégebruik, zolang je andere gasten, dieren of personeel niet hindert. Het opnemen van videoclips en professionele fotoshoots zijn niet toegestaan in de Orchideeën Hoeve. Wil je opnames maken voor een TV-programma, vlog of een artikel ter promotie van ons park? Neem dan contact met ons op via info@orchideeenhoeve.nl of 0527-202875.

Ook als jullie niet trouwen in de Orchideeën Hoeve is het mogelijk om bij ons trouwfoto's te maken. In verband met onze veiligheidsmaatregelen is vooraf reserveren wel noodzakelijk. Dit kun je telefonisch doen via tel: 0527-202875. De kosten voor een trouwreportage bedragen € 62,50 en kun je op de dag zelf voldoen bij de ingang van het park. Dit bedrag is inclusief entree voor het bruidspaar en de fotograaf. Voor alle overige gasten kun je apart een entreekaartje kopen aan de kassa.

Overig

Heb je na het lezen van de ‘veelgestelde vragen’ een vraag die onbeantwoord is gebleven? Neem dan contact met ons op via info@orchideeenhoeve.nl, 0527 – 20 28 75 of vul het contactformulier op deze pagina in. Wij zullen jouw vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Eropuit in de junlge Bestel jouw tickets online! Lees meer